• Škola
    • O nás
    • Rada školy
    • Školský klub detí - ŠKD
      • Prevádzka ŠKD
      • Dokumenty ŠKD
      • Aktuality ŠKD
        • Deň detí v ŠKD
        • Klubová olympiáda
        • Deň Zeme
        • Jarné upratovanie v ŠKD
        • Jar v klube
        • Karneval 2016
        • Zima v ŠKD
        • Jeseň v klube
        • Noví delfínici
    • Krúžková činnosť
      • Dory - plávanie
      • Florbal
      • Hravo s počítačom
      • Karate
      • Loptové hry
      • Malý športovec
      • Step aerobic
      • Tanečnica
    • Školská jedáleň
    • Projekty
      • Dajme žiakom príležitosť uspieť
      • Programy a projekty realizované školou
    • Partnerská škola
    • Dôležité dokumenty
      • Zmluvy
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Faktúry
        • 2025
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Objednávky
        • 2024
        • 2023
        • 2022
        • 2021
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
        • 2015
        • 2014
        • 2013
      • Dokumenty školy
    • Voľné pracovné miesta
    • Hymna školy
  • Žiaci
    • I. STUPEŇ
      • 1.A
      • 1.B
      • 2.A
      • 2.B
      • 3.A
      • 3.B
      • 4.A
      • 4.B
    • II. STUPEŇ
      • 5.A
      • 5.B
      • 5.C
      • 6.A
      • 6.B
      • 6.C
      • 7.A
      • 7.B
      • 7.C
      • 8.A
      • 8.B
      • 8.C
      • 9.A
      • 9.B
      • 9.C
  • Učitelia
    • Vedenie školy
    • I.stupeň
    • II.stupeň - triedni učitelia
    • II.stupeň - netriedni učitelia
    • Školský psychológ
    • Výchovný poradca
    • Sociálny pedagóg
    • Vychovávateľky
    • Pedagogickí asistenti
    • Nepedagogickí zamestnanci
  • Kronika úspechov
    • Súťaže
      • Školský rok 2017/2018
        • Okresné kolo Chemickej olympiády
      • Školský rok 2016/2017
        • Viacboj všestrannosti
        • Úspechy v MATEMATIKE v školskom roku 2016/2017
        • Ľahká atletika
        • Športová olympiáda základných škôl mesta Topoľčany
        • Kuchár bez čapice 2017
        • Krajské kolo chemickej olympiády kategória C (pre 1.ročník gymnázia)
        • Bez ťaháka 2017
        • MO „Dôvera školský pohár“
        • Spelling Bee 2017
        • Krajské kolo chemickej olympiády kategória D (pre 9.ročník)
        • Milujeme Slovensko
        • MO v hádzanej
        • Okresné kolo recitačnej súťaže Hviezdoslavov Kubín
        • Coca-Cola Cup 2017
        • Okresné kolo chemickej olympiády
        • MO v Gymnastickom štvorboji
        • Obvodové kolo recitačnej súťaže Hviezdoslavov Kubín
        • Školské kolo recitačnej súťaže Hviezdoslavov Kubín
        • Dejepisná olympiáda - okresné kolo
        • Krajské kolo Technickej olympiády
        • Šaliansky Maťko - okresné kolo
        • Šaliansky Maťko - školské kolo
        • Mestská polícia očami detí 2016
        • MO v basketbale žiačok
        • Všetkovedko
        • MO vo florbale žiačok
        • Ochranárik očami detí
        • Okresné kolo Technickej olympiády
        • Plavecká štafeta
        • Vybíjaná
        • Viacboj všestrannosti
        • Majstrovstvá okresu v cezpoľnom behu
        • Skok do diaľky 2016/2017
      • Školský rok 2015/2016
        • Úspechy v MATEMATIKE v školskom roku 2015/2016
        • Športová olympiáda
        • Michalcové sú majsterkami Slovenska vo Viacboji všestrannosti
        • Viacboj všestrannosti
        • Žiaci aj žiačky ZŠ J. Hollého majstrami okresu v ľahkej atletike
        • Kuchár bez čapice
        • Gymnastický štvorboj ovládla ZŠ J. Hollého
        • Dôvera Cup
        • Jednota Cup žiačky
        • ,,Bez ťaháka o....''
        • Jednota Cup žiači
        • Krajské kolo chemickej olympiády
        • Majstrovstvá okresu v hádzanej žiačok
        • Majstrovstvá okresu v hádzanej žiakov
        • Hviezdoslavov Kubín okresné kolo
        • Daj si čas - Súťaž RTVS
        • Jazykový kvet - krajské finále
        • Okresné kolo fyzikálnej olympiády
        • Okresné kolo chemickej olympiády
        • Hviezdoslavov Kubín školské kolo
        • Šaliansky Maťko - okresné kolo
        • Šaliansky Maťko - školské kolo
        • Technická olympiáda 2015
        • Skok do diaľky 2015/2016
    • Diplomy
      • Školský rok 2015/2016
    • Navštívili nás
      • Generálmajor Svetozár Naďovič
      • Adriána Poláková – členka poroty jubilejného 10.ročníka súťaže „ Kuchár bez čapice“
      • Beseda s Petrou Nagyovou Džerengovou
      • Matej ,,Sajfa,, Cifra
      • Ľubomír Feldek
      • Danica Pauličková
      • Martina Kohlová + Tomáš Klobúčnik
  • Pre rodičov
    • Zápis žiakov do 1. ročníka
    • Športové triedy so zameraním na plávanie
    • Aktuality
      • Školský rok 2022/2023
        • Spanilá jazda školákov a cykloraňajky
        • Šarkandiáda 2022
      • Školský rok 2021/2022
        • Deň finančnej gramotnosti
        • Šamorín 2022
        • Bábkové divadlo Tyjátr
        • MDD 2022
        • Kuchár bez čapice 2022
        • Noc v škole 2022
        • Súťaž v tvorbe prezentácií v Powerpointe
        • Okresné kolo Stolného tenisu žiakov a žiačok ZŠ
        • Deň otvorených dverí topoľčianskej Radnice
        • Stolný tenis do škôl
        • Kúzelná fyzika
        • Krajské kolo v plávaní žiakov a žiačok ZŠ
        • Detská osobnosť mesta Topoľčany
        • Veľkonočná pošta
        • Výtvarná výchova trocha inak
        • Knižná burza
        • Dospievam alebo život plný zmien, Na štarte k mužnosti
        • Návšteva štátnej tajomníčky MŠVVaŠ SR
        • Kurz plávania 2022
        • Svetový deň vody
        • MODULY
        • Sobotný výstup na Valy – Bojná
        • Olympiáda z nemeckého jazyka
        • Tvorivé dielne - Tribečské múzeum v Topoľčanoch
        • Školské kolo Hviezdoslavov Kubín
        • Turnaj v minihádzanej
        • Radničné zvesti marec
        • Korčuľovanie na ľade
        • Lyžiarsky výcvik 2022
        • Telesná výchova tancom
        • Karneval
        • Imatrikulácie
        • Mikuláš na našej škole
        • Koľko lásky sa zmestí do krabice od topánok
        • Technická olympiáda
        • Oslava narodenín trochu netradične
        • Európsky týždeň športu
        • Európsky deň jazykov
        • Úspechy našich žiakov
        • Slávnostné otvorenie školského roka 2021/2022
      • Školský rok 2020/2021
        • Deň finančnej gramotnosti
        • Letná škola
        • Slávnostné ukončenie školského roka 2020/2021
        • MÁME RADI VÝZVY
        • SVETOVÝ DEŇ VODY U PRVÁČIKOV
        • DETSKÁ OSOBNOSŤ MESTA TOPOĽČANY 2020
        • OKRESNÉ KOLO CHEMICKEJ OLYMPIÁDY
        • OKRESNÉ KOLO GEOGRAFICKEJ OLYMPIÁDY
        • MAREC MESIAC KNIHY
        • MÁME RADI ÚLOHY NAVYŠE..........
        • ANI POČAS ONLINE VYUČOVANIA NESTRÁCAME KONTAKT SO SVOJIMI ŽIAKMI
        • IMATRIKULÁCIE PRVÁKOV A PRÍCHOD MIKULÁŠA
        • NAVŠTÍVIL NÁS SV. MIKULÁŠ
        • VIANOČNÉ DEKORÁCIE
        • TEŠÍME SA NA VIANOCE
        • ANI POČAS ONLINE VYUČOVANIA NESTRÁCAME KONTAKT SO SVOJIMI ŽIAKMI
        • JABĹČKOVÝ DEŇ
        • OTVORENIE ŠKOLSKÉHO ROKA 2020/2021
      • Školský rok 2019/2020
        • Letná škola
        • Hviezdoslavov Kubín na 1. stupni
        • Krajské kolo Technickej olympiády
        • Kurz ANJ s lektormi z Veľkej Británie
        • Imatrikulácie prvákov
        • Okresné kolo Technickej olympiády
        • Žiacke vedecké sympózium
        • Deň otvorených dverí
        • Šarkaniáda
        • Jabĺčkový deň
        • Upracme si Topoľčany
        • Skok do diaľky
        • Lingvafest
        • Školské majstrovstvá okresu Topoľčany v cezpoľnom behu žiakov a žiačok ZŠ
        • Exkurzia Valy - Bojná
        • Začiatok školského roku 2019/20 na školskom dvore
      • Školský rok 2018/2019
        • Olympijský deň
        • Domachuľované...
        • Medzinárodný deň detí & Fitfest
        • Okresné kolo fyzikálnej olympiády
        • Deň finančnej gramotnosti
        • Krst knihy Srdce pre Mirku
        • SPELLING BEE 2019
        • 8. marec – MDŽ
        • Týždeň priateľstva v ŠKD
        • Artefiletika na Hollého
        • ŽIHADIELKO 2019
        • Snehuliak 2019
        • Kurz ANJ s lektormi z Veľkej Británie
        • Korčuľovanie 2019
        • Vianočný stromček 2018
        • Mikuláš na ľade 2018
        • Imatrikulácie a Mikuláš 2018
        • VŠETKOVEDKO
        • Exkurzia Viedeň
        • Technická olympiáda 2018
        • Mestská polícia očami detí 2018
        • LINGVAFEST 2018
        • Začiatok školského roku 2018/19
      • Školský rok 2017/2018
        • Súťaž „Bez ťaháka“
        • Krajské kolo v gymnastickom štvorboji žiakov
        • Majstrovstvá okresu v hádzanej žiakov a žiačok
        • Vybíjaná žiačok
        • Kurz finančnej gramotnosti
        • MO gymnastický štvorboj
        • Svetový deň vody
        • Školské kolo Hviezdoslavov Kubín
        • Plavecký výcvik
        • Milujeme Slovensko
        • Lyžiarsky výcvik Martinské hole
        • Multikultúrna výchova našej škole nie je ľahostajná
        • Cvičenia v zimnej prírode
        • Športové aktivity
        • Vianočný stromček ZŠ Hollého 2017
        • Vianočné besiedky 2017
        • Šaliansky Maťko, školské kolo
        • Spelling Bee 2017
        • Imatrikulácia prváčikov
        • Mikuláš na ľade 2017
        • Mikuláš na školskom dvore 2017
        • Technická olympiáda 2017
        • Mestská Polícia - naša pomoc a ochrana
        • Exkurzia do NR SR
        • Školské kolo olympiády v anglickom jazyku 2017
        • Plavecká štafeta 2017
        • Exkurzia vo výrobnom podniku Volkswagen v Bratislave
        • Viacboj všestrannosti
        • Cezpoľný beh
        • Jesenné práce na školskom dvore
        • Medzinárodný deň školských knižníc na 1. stupni
        • Medzinárodný deň školských knižníc na 2. stupni
        • Šarkaniáda 2017
        • Od mešca k bankomatu
        • Literárno-dejepisná exkurzia do Martina
        • Skok do diaľky
        • Európsky deň jazykov
        • Topoľčiansky nočný beh
        • Na kolesách proti rakovine na 1. stupni
        • Začiatok školského roku 2017/2018
      • Školský rok 2016/2017
        • Koniec školského roka 2016/2017
        • Exkurzia - Slavín a Národná banka Slovenska
        • Slávnostné privítanie budúcich prváčikov
        • Prvý školský výlet prváčikov
        • Noc v škole
        • Podujatie Festival energie
        • Deň detí
        • Deň matiek
        • Ochrana životného prostredia
        • Po stopách našich predkov - exkurzia
        • Prednáška kybernetická šikana
        • Škola v prírode 2017
        • Deň Zeme u prvákov
        • Deň Zeme 2017
        • Deň vody 2017
        • Kúzelná fyzika
        • Otvorenie zápisu prváčikov v našej škole
        • Apponyiho knižnica v Oponiciach
        • generálmajor Svetozár Naďovič
        • Deň vody
        • Prednáška - Prevencia ochorení mozgu 2017
        • Kurz plávania prváčikovia
        • Karneval 2017
        • Valentín 2017
        • Lyžiarsky kurz 2017
        • Kurz ANJ s lektormi z USA a Veľkej Británie
        • Prednáška o separovaní odpadu
        • Zimné cvičenie v prírode - 1.stupeň
        • Zima na ZŠ Hollého
        • Predvianočná nálada u prvákov
        • Exkurzia do Národnej rady SR
        • Mikuláš na ľade
        • Imatrikulácie prváčikov
        • Mikuláš 2016/2017
        • Exkurzia - Volkswagen Bratislava
        • Exkurzia - Výstava Cosmos Bratislava
        • Exkurzia - Prírodovedné múzeum v BA
        • Jablkový deň 2016
        • Šarkaniáda 2016
        • Literárno - dejepisná exkurzia
        • Deň Armády Slovenskej republiky
        • Návšteva Tribečského múzea
        • Prváčikovia na obhliadke školy
        • Topoľčiansky nočný beh 2016
        • Slávnostné otvorenie školského roka 2016/2017
      • Školský rok 2015/2016
        • Matej ,,Sajfa,, Cifra navštívil našu školu
        • Oceňovanie mestom Topoľčany
        • Koniec školského roka 2015/2016
        • Rozlúčka so štvrtáčikmi
        • Baby basketbal
        • Škola v prírode
        • Deň poľovnící deťom
        • Separovaný dvor
        • Medzinárodný deň detí 2016
        • Exkurzia do Archeologického múzea Veľkej Moravy - Bojná
        • Exkurzia do Múzea M.R. Štefánika v Košariskách
        • Návšteva Markízy a historického Devína
        • Kurz ANJ s lektormi z Veľkej Británie
        • Beseda s poľovníkom
        • Marec mesiac knihy
        • Deň vody 2016
        • Medzinárodný týždeň priateľstva
        • Lyžiarsky výcvik 2016
        • Sklárne 2016
        • Mikuláš 2015
        • Návšteva divadelného predstavenia
        • Imatrikulácia prváčikov
        • Exkurzia do NR SR
        • TOPVEDAM – Topoľčianski vedátori-amatéri
        • Komparo 2015
        • Výroba kŕmidiel 2015
        • Exkurzia do hvezdárne
        • Deň otvorených dverí 2015/2016
        • Šarkaniáda 2015
        • Jablkový deň 2015
        • Deň mlieka 2015
        • Literárno - dejepisná exkurzia do Rodného domu Ľudovíta Štúra v Uhrovci
        • Exkurzia do železničného depa
        • Deň polície 2015
        • Jesenné branné cvičenie 2015
        • Otvorenie školského roka 2015/2016
    • Strategický plán prevencie šikanovania, násilia a iných patologických javov
    • Program prevencie kriminality
    • Podporné opatrenia
    • Tlačivá
    • 2% z dane
    • Školský poriadok
    • Organizácia školského roka
    • Zvonenia
  • Kontakt
Základná škola J. Hollého v Topoľčanoch
  • Kontakt
  • Pre rodičov
    • Zápis žiakov do 1. ročníka
    • Športové triedy so zameraním na plávanie
    • Aktuality
    • Strategický plán prevencie šikanovania, násilia a iných patologických javov
    • Program prevencie kriminality
    • Podporné opatrenia
    • Tlačivá
    • 2% z dane
    • Školský poriadok
    • Organizácia školského roka
    • Zvonenia
  • Kronika úspechov
    • Súťaže
    • Diplomy
    • Navštívili nás
  • Učitelia
    • Vedenie školy
    • I.stupeň
    • II.stupeň - triedni učitelia
    • II.stupeň - netriedni učitelia
    • Školský psychológ
    • Výchovný poradca
    • Sociálny pedagóg
    • Vychovávateľky
    • Pedagogickí asistenti
    • Nepedagogickí zamestnanci
  • Žiaci
    • I. STUPEŇ
    • II. STUPEŇ
  • Škola
    • O nás
    • Rada školy
    • Školský klub detí - ŠKD
    • Krúžková činnosť
    • Školská jedáleň
    • Projekty
    • Partnerská škola
    • Dôležité dokumenty
    • Voľné pracovné miesta
    • Hymna školy
Pre rodičov -
Strategický plán prevencie šikanovania, násilia a iných patologických javov

STRATEGICKÝ PLÁN PREVENCIE ŠIKANOVANIA, NÁSILIA A INÝCH PATOLOGICKÝCH JAVOV


V prípade potreby sa žiaci a rodičia môžu obrátiť na:

- miestne príslušné OO PZ Topoľčany, a to e-mail: ooto.topolcany@minv.sk a tel. kontakt 0961353705, ale najmä e-mailovú adresu: chranimedeti@minv.sk 
(patrí pre nižšie uvedené obce za OO PZ Topoľčany, v ktorých sa môže nachádzať škola)

Kontaktné údaje na policajtov z OO PZ TOPOĽČANY, v ktorého územnej časti sa nachádza daná škola:
Miloš Kováč  - 0904 527 324
Karol Barbora  - 0904 899 900

Úvod

Šikanovanie, násilie a agresivita sa v súčasnom období stáva vážnym problémom, ktorý sa prejavuje v školách a školských zariadeniach. Preto je potrebné sa tejto téme venovať hlavne v oblasti prevencie. Legislatívne sa opiera o Metodické usmernenie č. 7/2006-R z 28. z marca 2006 k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach.

Hlavným cieľom tohto plánu je navrhnúť preventívne aktivity a programy na elimináciu patologických javov v našej škole. Materiál obsahuje aj doporučené postupy riešenia situácií. Obsahuje nielen základné informácie o šikanovaní, o formách jeho prejavov, ale aj návrhy na riešenie, spôsoby preventívneho pôsobenia učiteľov, potrebu spolupráce s rodičmi žiakov a príslušnými inštitúciami.


1.    Sociálno-patologické javy v školách

Sociálno-patologické javy je zhrňujúci pojem pre nezdravé, nenormálne, obecne nežiaduce spoločenské javy. Najčastejšie sa vyskytujúce sociálno-patologické javy sú záškoláctvo, šikanovanie, agresia, agresivita, týranie, zanedbávanie a zneužívanie deti, kriminalita, prostitúcia, vandalizmus, alkoholizmus a iné drogové závislosti.

Šikanovaním rozumieme akékoľvek správanie žiaka alebo žiakov, ktorých zámerom je ublíženie inému žiakovi alebo žiakom, prípadne ich ohrozenie alebo zastrašovanie. Ide o cielené a opakované použitie násilia voči takému žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z najrôznejších dôvodov nevedia alebo nemôžu brániť. Šikanovanie sa prejavuje v rôznych podobách, ktoré môžu mať následky na psychickom a fyzickom zdraví.

Podstatnými znakmi šikanovania sú:

a)    úmysel bezprostredne smerujúci k fyzickému alebo psychickému ublíženiu druhému,

b)    agresia jedného žiaka alebo skupiny žiakov,

c)    opakované útoky,

d)    nevyrovnaný pomer síl medzi agresorom a obeťou.

Šikanovanie sa prejavuje v priamej podobe: fyzickými útokmi, urážlivými prezývkami, nadávkami, posmechom, tvrdými príkazmi agresora vykonať určitú vec proti vôli obete, odcudzením veci a pod. Šikanovanie sa môže prejavovať i v nepriamej podobe, napr. prehliadaním a ignorovaním obete. Šikanovanie sa môže uskutočňovať aj medzi žiakmi v triede či výchovnej skupine a odohráva sa najmä v čase prestávok, cestou do školy a zo školy alebo v čase mimo vyučovania. Škola alebo školské zariadenie zodpovedá za deti a žiakov v čase vyučovania a školských akcií.

Obeť šikanovania môže mať niektoré z týchto vlastností: dieťa tiché, citlivé, slušné, plaché, bojazlivé, menej fyzicky zdatné, neschopné pobiť sa, odlišuje sa od svojich rovesníkov, dieťa osamelé, bez kamarátov, dieťa odlišnej rasy, kultúry, jazyka, náboženstva, prichádzajúce do sformovaného kolektívu. Šikanovanie nesmie byť zamestnancami školy v žiadnej miere akceptované a pedagóg musí šikanovanie medzi žiakmi bez meškania riešiť a každej jeho obeti poskytnúť okamžitú pomoc. Šikanovanie žiakov môže napĺňať skutkovú podstatu priestupkov (zodpovednosť od 15 rokov) alebo môže ísť o trestný čin (zodpovednosť od 14 rokov).

2.    Príčiny sociálno-patologických javov v školách


Na vzniku sociálno-patologických javov v školách sa podieľajú: 
Vonkajšie činitele:
a)    rodina - štýly rodinnej výchovy patologické rodinné prostredie negatívne vzory v rodine,
nízka vychovávateľská pripravenosť rodičov nerešpektovanie autority rodiča

b)    škola - predimenzované učivo, množstvo vyučovacích hodín a množstvo žiakov v triedach vystresovaní, unavení, demotivovaní učitelia a žiaci, učitelia nepripravovaní na výchovné pôsobenie

c)    partia - konformizmus v partiách kriminalita, vandalizmus, agresia drogové závislosti promiskuita

d)    médiá - predkladanie negatívnych vzorov

Denne prezentovaná agresia a násilie v médiách Vnútorné činitele:

a)    hereditárna podmienenosť a genetická výchova,

b)    poruchy centrálneho nervového systému,

c)    dispozície k neurózam a psychózam,

d)    psychické poruchy rôznej etiológie – na základe vonkajších podnetov môžu vyvolať poruchy správania rôznej závažnosti, pričom je podstatná ich vzájomná interakcia.


3.    Prevencia

Za systémové aktivity školy v oblasti prevencie šikanovania a agresivity zodpovedá riaditeľ školy. V rámci účinnej prevencie šikanovania je potrebné:

a)    vytvoriť pozitívnu klímu v škole,

b)    navodiť úzku spoluprácu medzi žiakmi, zamestnancami školy, rodičmi a jasne vymedziť možnosti oznamovať aj zárodky šikanovania (pri zachovaní dôvernosti takýchto oznámení),

c)    v školskom poriadku školy jasne stanoviť pravidlá správania vrátane sankcií za ich porušenie, viesť písomné záznamy o riešení konkrétnych prípadov šikanovania,

d)    zaistiť v súlade s pracovným poriadkom zvýšený dozor pedagogických zamestnancov cez prestávky, pred začiatkom vyučovania, po jeho skončení i v čase mimo vyučovania žiakov a to najmä v priestoroch, kde k šikanovaniu už došlo alebo by k nemu mohlo dochádzať,

e)    oboznámiť pedagogických zamestnancov so systémom školy pre oznamovanie a vyšetrovanie šikanovania, zvyšovať informovanosť pedagogických zamestnancov, organizovať semináre s odborníkmi zaoberajúcimi sa danou problematikou,

f)    informovať pedagogických zamestnancov, žiakov, aj rodičov o tom, čo robiť v prípade, keď sa dozvedia o šikanovaní (napr. umiestniť na prístupné miesto kontakty a telefónne číslo na inštitúcie, ktoré sa problematikou šikanovania zaoberajú),

g)    zabezpečiť vzdelávanie v oblasti prevencie šikanovania najmä triednych učiteľov, koordinátorov prevencie a výchovných poradcov,

h)    spolupracovať s odborníkmi z príslušného CPPP a ďalšími odbornými pracoviskami poradenských a preventívnych služieb v regióne,

i)    v pracovnom poriadku školy vymedziť oznamovaciu povinnosť pre pedagogických aj nepedagogických zamestnancov,

j)    zaangažovať do riešenia a do prevencie šikanovania žiakov
 

3.1.    Práca triedneho učiteľa

V rámci univerzálnej prevencie bude triedny učiteľ poskytovať žiakom nielen informácie o šikanovaní, ale aj rady ako mu predchádzať a to prevažne zážitkovou formou, ktorú prijímajú oveľa lepšie ako klasickú prednáškovú formu. Formou zážitku si žiaci dokážu oveľa efektívnejšie osvojiť nové poznatky a informácie, intenzívne na ne reagovať. Pre riešenie tohto problému je nevyhnutné vytvoriť atmosféru otvorenej a dôvernej komunikácie, ktorá žiakom umožní o danej problematike diskutovať, vymieňať si postrehy, či skúsenosti a zároveň im pomôže vyvinúť vlastné stratégie a nápady na to, ako sa s týmto nežiaducim javom vysporiadať.

Námety pre prácu s triednym kolektívom:

1)    Diskusia

Žiaci sa aktívne zapájajú do diskusie na tému „čo je podľa Vás šikanovanie?“ odpoveďami typu:
keď sa spolužiaci druhému opakovane vysmievajú za to, z akej rodiny pochádza, ako sa oblieka, že sa dobre učí, že poslúcha učiteľov, keď sa spolužiaci druhému vyhrážajú počarbaním zošita, vysypaním vecí z tašky, keď neurobí čo chcú, keď spolužiaci druhému berú desiatu, peniaze alebo osobné veci, keď spolužiaci druhému robia veci, ktoré sú mu nepríjemné (napríklad nadávajú mu, strkajú do neho, schovávajú mu veci, opakovane ho urážlivo prezývajú).

2)    Práca v skupinách

Žiaci pracujú v skupinkách a prostredníctvom hovorcu odprezentujú ostatným svoje postrehy na vlastnosti agresora a obete. Ostatní členovia skupiny reagujú na prezentáciu, prípadne ju dopĺňajú o ďalšie pohľady. Najčastejšie vlastnosti agresorov: fyzicky zdatní chlapci (dievčatá nie sú výnimkou), niekedy sa však spojí inteligencia s bezohľadnosťou a krutosťou a vyváži nedostatok telesnej sily, sebaistí jedinci,túžiaci ovládať druhých, bezohľadne sa presadzovať, drzo sa správajú k dospelým aj k rovesníkom, majú tendenciu prekračovať normy spoločenského správania.

3)    Brainstorming

Učiteľ pracuje so žiakmi formou braistormingu na tému „Ako sa môžeš brániť, čo môžeš urobiť?“. Necháme žiakov voľne sa vyjadrovať, odpovede zapisujeme na tabuľu a na záver zhrnieme do niekoľkých bodov: keď do teba niekto zapára, nedaj sa vyprovokovať, keď máš ísť okolo tých, ktorí ťa bijú, berú ti veci, nechodievaj sám, počkaj na nejakú skupinku a pridaj sa k nim, aj keď ich vôbec nepoznáš, vyhýbaj sa miestam, kde by ťa mohol niekto zbiť alebo ti niečo zobrať, keď nemáš kamarátov, skús si ich nájsť, povedz o svojich problémoch rodičom a požiadaj ich o radu, keď sa šikanovanie deje v škole, oznám to učiteľovi, ktorému dôveruješ, môžeš zavolať na Linku detskej istoty, Linku dôvery alebo do CPPPaP. Čísla nájdeš na internete, alebo ti poradia učitelia.

4)    Modelové situácie

Žiaci v menších skupinkách spoločne riešia zadané modelové situácie. Z ponúknutých možností si po vzájomnej diskusii vyberú tú najsprávnejšiu a svoju voľbu prezentujú pred celou triedou. Cieľom je, aby žiaci pochopili, že nie je správne: nečinne sa prizerať šikanovaniu, schvaľovať agresívne správanie svojich spolužiakov, odsudzovať niekoho, kto je iný, slabší, má nejaký fyzický hendikep, mlčať, keď vidia nečestnosť, ponižovanie druhých, byť ľahostajní, keď sa stanú svedkom šikanovania.

Žiakom zdôrazňujeme, že celý problém sa začne riešiť až vtedy, keď šikanovanie ohlásia a vyhľadajú pomoc.

5)    Iný typ preventívnych programov podľa situácie v triednom kolektíve

Informačné programy zamerané na znalosti medzi mladými ľuďmi o následkoch násilia a šikanovania. Informácie sú poskytované aj o právnych dopadoch. Pozornosť je venovaná negatívnym účinkom, sociálnemu prostrediu človeka a psychologickému zdraviu. Zahŕňajú aktivity v mnohých formách, sem patria: prednášky, frontálne vyučovanie, filmy a videá, diskusie a debaty.
Programy zamerané na zručností rozhodovania učia žiakov stratégie na identifikovanie problémov nachádzanie riešení a volenie si z alternatív. Zahŕňajú tréning zručností. Tieto programy sa nutne nezameriavajú na aktérov šikanovania. Aktivity môžu byť prezentované formou prednášok, diskusií , hrania rolí a zadávaním úloh. Pokus ovplyvniť a zvýšiť zručnosti racionálne sa rozhodovať, ako aj aplikovať racionálne procedúry pri riešení problémových situácií.

Programy zamerané na dávanie si záväzkov podporujú žiakov, aby sa zaručili alebo zaviazali, že sa vyhnú používaniu násilia (napr. triedna súťaž). Tento záväzok je niekedy postavený na morálnych princípoch Aktivity majú často diskusný charakter, kým záväzky sú
často ustanovené v petíciách alebo zmluvách. Pokus ovplyvniť mladých ľudí, aby si dali silný osobný záväzok, že násilie pri riešení konfliktov nebudú používať.

3.2    Úloha učiteľa

Učitelia sa nepochybne najlepšie hodia na to, aby prevzali úlohu vykonávať výchovnú prevenciu, pretože žijú so žiakmi. Učitelia môžu svojim žiakom priamo alebo nepriamo pomôcť pri tom, aby sa žiaci situovali ku svojim vlastným postojom k drogám, zdraviu, životným hodnotám, aby žili v súlade s vlastným presvedčením.
 
Úlohy učiteľa:

vytvárať pozitívnu klímu na vyučovacích hodinách. Každý pedagogický zamestnanec školy má nespochybniteľne kľúčové postavenie pri vytváraní sociálne pozitívnej klímy školy a triedy, ktorá sa odráža vo vzťahu k žiakovi, k jeho vzdelávaniu a výchove a správnom prístupe k rodičom. Podstata prevencie spočíva v kombinácii a rovnováhe prirodzenej autority učiteľa a posilnení demokracie a kooperácie v triede a v škole, neučiť nudne, pýtať sa žiakov na ich názory, diskutovať s nimi a pokojne vysvetľovať stanoviská, akceptovať aj iné názory žiakov, dávať im možnosť voľby prostredníctvom triednej samosprávy, otvorene a ústretovo pracovať s rodičmi v prospech rozvoja žiaka, mať dôveru žiaka, nedopustiť správanie ponižujúce ľudskú dôstojnosť, všímať si správanie žiakov počas prestávok, riešiť problémy v spolupráci s triednym učiteľom, informovať rodičov o postupe pri riešení šikanovania, vzdelávať sa v oblasti prevencie šikanovania, spolupracovať so školskou psychologičkou. Učitelia budú dbať na to, aby sa vyhli unáhleným záverom, vo svojich súdoch musia byť veľmi opatrní, musia veľmi pozorne počúvať, čo im rozprávajú zúčastnené strany a súčasne by mali ich výroky a tvrdenia overiť u ostatných.Učitelia jednotlivých predmetov, zvlášť spoločenskovedných oboznamujú žiakov s právami dieťaťa. Práva dieťaťa spadajú do skupiny tých ľudsko-právnych dokumentov, ktoré sa zaoberajú právami zvlášť ohrozených skupín vyžadujúcich ochranu. Dohovor o právach dieťaťa formuluje potrebné kroky vzhľadom na špeciálne postavenie detí, ktoré sú relatívne neschopné obhajovať vlastné záujmy. Preto je potrebné venovať im zvláštnu pozornosť a starostlivosť.

3.3    Celoškolské preventívne aktivity

Dotazník

Dotazník slúži na to, aby sme zistili, či sa v našej škole tiež vyskytujú žiaci, ktorí znepríjemňujú pobyt iným žiakom a učiteľom v škole. Tento prieskum dotazníkom sa vykonáva raz ročne naraz vo všetkých triedach. Dotazník vypracuje koordinátor prevencie. S výsledkami oboznámi riaditeľku školy a pedagogickú radu. Na základe výsledkov prieskumu navrhne riešenia na zlepšenie atmosféry školy.

Schránka na podnety

Pri riaditeľni je umiestnená schránka, do ktorej môžu všetci žiaci, učitelia, rodičia, zamestnanci školy prispievať aj anonymne, zdôverovať sa a ohlásiť šikanovanie. Schránku vyberá každý deň riaditeľka školy. Akútne problémy rieši ihneď v spolupráci s triednym učiteľom a so školským psychológom.

Beseda s odborníkom

Raz  ročne usporiadame pre žiakov 2. stupňa besedu s odborníkom špecialistom. Elektronické informačné zdroje
Učiteľom, žiakom rodičom odporúčame využívať tieto materiály: Prevencia šikanovania: http://www.prevenciasikanovania.sk/
 
Občianske združenie Spoločne proti kriminalite: http://www.oz-spk.sk/info/zakladne_info/

4.    Oblasť spolupráce

Pri podozrení na šikanovanie žiaka je potrebná spolupráca vedenia školy, koordinátora prevencie, výchovného poradcu, školského špec. pedagóga, triedneho učiteľa a ostatných učiteľov s rodičmi dotknutých žiakov. Učitelia sú povinní upozorniť rodičov žiakov na to, aby si všímali možné príznaky a poskytli pomoc pri riešení. Pri pohovore s rodičmi sú učitelia povinní dbať na taktný prístup a najmä zachovanie dôvernosti informácií. Spoluprácu pri danej problematike so špecializovanými inštitúciami za školu obstaráva koordinátor prevencie.

Pri podozrení, že šikanovanie naplnilo skutkovú podstatu priestupku alebo trestného činu, je riaditeľ školy povinný oznámiť túto skutočnosť príslušnému útvaru Policajného zboru SR.
Riaditeľka školy bez zbytočného odkladu oznámi orgánu sociálno–právnej ochrany (ÚPSVaR, odbor sociálnych vecí) skutočnosti, ktoré ohrozujú žiaka, alebo že žiak spáchal trestný čin, prípadne opakovane páchal priestupky.

5.    Riešenie šikanovania

Učiteľ, alebo vychovávateľ, ktorému bude známy prípad šikanovania a neprijme v tomto smere žiadne opatrenie, sa vystavuje riziku trestného postihu. Takýmto konaním môže pedagogický zamestnanec napĺňať i skutkovú podstatu trestného činu neprekazenia trestného činu, neoznámenia trestného činu alebo ublíženia na zdraví.

Odporúčaný postup školy pre riešenie šikanovania:

1.    Pri zistení šikanovania učiteľom na základe vlastného pozorovania, alebo nahlásenia žiakmi, alebo obeťou šikanovania je potrebné konať neodkladne, ale podľa premysleného postupu, aby sme nenarobili viac škody ako osohu. Nekonajme unáhlene, v žiadnom prípade nekonfrontujme obeť s agresorom, neriešme problém pred triedou.

2.    Ak si to situácia vyžaduje, zaistime ihneď ochranu obete.

3.    Učitelia informujú triedneho učiteľa, ktorý je zodpovedný za dôsledné vyriešenie šikanovania.

4.    Triedny učiteľ sa individuálne a postupne porozpráva najskôr so žiakmi - svedkami šikanovania. Začína rozhovormi s tými, ktorí na šikanovanie upozornili. Výpovede si zapisuje, sumarizuje dokumentáciu a dôkazy. Pri rozhovoroch neuvádza svoje zdroje informácií.
5.    Ak šikanovanie nahlásila obeť, najskôr sa porozpráva s ňou. Mal by vzbudiť dôveru, nepodniknúť nič bez jej súhlasu a vedomia, trápenie nezväčšiť nešetrným zverejňovaním krívd, zistiť, v čom si predstavuje pomoc učiteľa. Učiteľ preberá zodpovednosť za to, čo sa dozvedel, nemlčí ani na základe želania obete.

6.    Snaží sa diskrétne si overiť informácie z čo najväčšieho množstva zdrojov, porovnáva svoje postrehy s názorom iných dospelých - pedagógov, rodičov. Je optimálne prizvať na pomoc i psychológa, výchovného poradcu, ktorí by mali mať problematiku postupu pri riešení týchto problémov naštudovanú.
 
7.    Na základe zozbieraných informácií musí rozlíšiť, či sa jedná o šikanovanie, či ide o ojedinelý priestupok. Dáva pozor, aby sa nezamenila obeť s agresorom. Nie vždy musia byť agresormi silnejší jedinci.
8.    Ak má zhromaždený dostatok informácií, vedie rozhovor s agresorom. Agresori sa môžu snažiť zľahčovať situáciu, vraviac, že šlo len o hru, zábavu. Niekedy stačí i rozhovor s nimi, pri ktorom im vysvetlíme škodlivosť ich správania, snažíme sa vysvetliť im ich konanie z nášho zorného uhla, vedieme ich k empatii. Zároveň im vysvetlíme možné sankcie, ktoré by z prípadného opakovania agresivity voči spolužiakom mohli hroziť. Myslíme i na to, že kritizujeme správanie, nie dieťa. V závere by sme mali vyjadriť vieru, že agresívny žiak je schopný získať vzhľad do svojho správania a možno dokonca pomôže učiteľovi zlepšiť v triede atmosféru a v budúcnosti bude učiteľovi nápomocný.

9.    Triedny učiteľ podľa závažnosti prípadu a podľa priebehu vyšetrovania buď prípad uzavrie, alebo písomne informuje riaditeľa školy. Vždy informuje zákonného zástupcu agresora i obete o priebehu vyšetrovania a o opatreniach.

10.    Riaditeľ školy po dohovore s triednym učiteľom určí ďalší postup.

11.    Podľa závažností riaditeľ školy nahlási prípad polícii, kontaktuje CPPPaP, sociálny úrad.

12.    Po uzavretí riešenia prípadu škola realizuje opatrenia na riešenie situácie.

6. Opatrenia na riešenie situácie

1.    Ak napriek veľkej snahe nedospejeme k vierohodnému výsledku vyšetrovania, napr. dvaja chlapci bijú opakovane menšieho bez svedkov, čím ich asociálne správanie môže byť ťažko dokázateľné v tom prípade nám zostáva aspoň vytvoriť diskrétne opatrenia, aby sme pre obeť vytvorili bezpečné podmienky v našej triede a informácie si ponecháme pre ďalšiu vhodnú príležitosť.

2.    Vždy oznámime triede, ako budú vinníci potrestaní a zabezpečíme realizáciu „liečenia“celej triedy (prípadne školy) za pomoci kvalifikovaných odborníkov (Pedagogickopsychologické poradne).

3.    Opatrenia pre obete:

 vo fáze vyšetrovania môžeme umožniť obeti odísť zo školy skôr, alebo v najzávažnejších prípadoch po dohode s pedagógmi jej umožníme niekoľko dní neprísť do školy vôbec, kým nezaručíme bezpečnosť a odstránenie hrozby fyzického, alebo psychického teroru. Toto realizujeme len so súhlasom zákonného zástupcu,preloženie obete na inú školu býva častým riešením, avšak z morálneho hľadiska to nie je vhodné. Obeť, spolužiaci i aktéri musia nadobudnúť presvedčenie, že zlo je potrestané, vyriešené, ak v dôsledku šikanovania prišlo k fyzickému zraneniu, poskytneme prvú pomoc, ihneď kontaktujeme zákonného zástupcu. Doporučíme mu návštevu lekára, zhotovenie fotodokumentácie a oznámenie skutku polícii, odporučíme rodičom obeti návštevu odborníkov CPPPaP.

3)    Opatrenia pre agresorov

Vyvodzujeme jednoznačné tresty podľa miery previnenia agresorov.
 
a)    bežné opatrenia:

odporúčanie rodičom agresora návštevu odborníkov CPPPaP, udelenie výchovného opatrenia (napomenutie a pokarhanie triednym učiteľom, pokarhanie riaditeľom školy), zníženie známky zo správania, preloženie žiaka do inej triedy
b)    mimoriadne opatrenia

odporúčanie rodičom agresora umiestniť žiaka na dobrovoľný diagnostický pobyt do miestne príslušného diagnostického centra, alebo liečebno-výchovného sanatória, oznámenie príslušnému Úradu práce sociálnych vecí a rodiny - sociálno-právna ochrana detí za účelom využitia nutných výchovných opatrení v prospech maloletého v zmysle zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci, v znení neskorších predpisov,oznámenie príslušnému útvaru Policajného zboru SR.



Smernica o prevencii a rieseni sikanovania a kybersikanovania 2024 Smernica o prevencii a rieseni sikanovania a kybersikanovania 2024
© 2025 Základná škola J. Hollého v Topoľčanoch
○
napísať správcovi stránky
○
Ochrana osobných údajov a cookies
○
Spravovať súhlas

Dovolíte nám používať cookies?

Cookies sú údaje, ktoré prehliadač ukladá pri prezeraní stránok. Bez nevyhnutných cookies by stránka nefungovala. Analytické pomáhajú zlepšovať obsah nášho webu. Vďaka personalizovaným cookies prispôsobujeme stránku priamo pre vás. Marketingové používame na účely marketingu a cielenie reklám. Váš súhlas je pre nás dôležitý, aby sme vám vedeli ponúknuť čo najlepší obsah.
Ochrana osobných údajov a cookies